Author Topic: Slå ihop data innan import?  (Read 1807 times)

Tintin

• Guest
Slå ihop data innan import?
« on: November 03, 2014, 12:53:32 pm »
En stor skogsfastighet som har säg 20 st skogsbruksplaner (pcskog)  på tot säg 20 000 ha hur kan dessa på bästa sätt slås ihop för att göra en Heureka analys?

Jag har möjligheten att först slå ihop fastigheterna i pcskog 2009 (kopiera mellan planer), men detta tar tid och Pcskog är inte känt för att klara av stora fastigheter. Så detta vill jag helst slippa.

Tintin

• Guest
Re: Slå ihop data innan import?
« Reply #1 on: November 04, 2014, 11:47:37 am »
Fortsättning:
"Data managent" -> "import"->import stand register"  Där har jag alternativen:

1. lägga in ett nytt stand register ej kopplat til någon existerande area
2. Eller "link to existing area".

Med alternativ 1 läggs det nya standregister in i "Analysis Area" som ett eget område.
Med alternativ 2 väljer jag att länka te.x. standregister 2 (nya registret) med standregister 1 (redan importerad). Importerar utan problem. När jag då kontrollerar i "Analysis Area" finns där endast standregister 1, vilket känns rätt men den innehåller samma "No. of treatment units" som innan.

Mitt mål är att hämta in säg 20 standregister för att sen göra 1 analys.
Detta kanske går att göra med alternativ 1 men varför finns då alternativ 2?

Peder

• Guest
« Reply #2 on: November 04, 2014, 15:52:58 pm »
"Link to existing area" kanske av namnet låter som det du är intresserad av men är något helt annat.

Tipset är att skapa en enda csv-fil och använda kolumnen AreaLevel2 för att särskilja fastigheterna. PCSkog använder nog både AreaLevel2 och AreaLevel3, men det verkar inte som att de verkligen behöver göra det.

Tintin

• Guest
« Reply #3 on: November 05, 2014, 11:05:27 am »
Så om jag lägger in dem en och en, bockar i dom i "Analysis Area", kommer inte då alla köras i analysen?