Difference between revisions of "PlanWise Tutorial"

From Heureka Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 257: Line 257:
 
* Vilka värden kan variabeln ''s'' förväntas anta?
 
* Vilka värden kan variabeln ''s'' förväntas anta?
 
Om negativa värden kan förväntas så må det vara definierat i "Properties" > "RangeType" (förslagsvis "All").
 
Om negativa värden kan förväntas så må det vara definierat i "Properties" > "RangeType" (förslagsvis "All").
* Börja med någonting enkelt, t.ex. sägs att virkesförrådet efter avverkning vid sista perioden inte ska understiga 140 m<sup>3</sup>sk/ha;
+
* Börja med någonting enkelt, t.ex. säg att virkesförrådet efter avverkning vid sista perioden inte ska understiga 140 m<sup>3</sup>sk/ha;
 
** Skapa en variabel som är kvoten av totalvolymen (i varje period, efter att periodens åtgärder/avverkningar genomförts) och analysområdets totala skogsmarksareal
 
** Skapa en variabel som är kvoten av totalvolymen (i varje period, efter att periodens åtgärder/avverkningar genomförts) och analysområdets totala skogsmarksareal
 
** Högerklicka på "Variables" och välj "Add new variable"
 
** Högerklicka på "Variables" och välj "Add new variable"
Line 268: Line 268:
 
<pre>FORALL <p> IN _periods WITH p >= 9 DO
 
<pre>FORALL <p> IN _periods WITH p >= 9 DO
 
  _volMean[p] >= 140;</pre>
 
  _volMean[p] >= 140;</pre>
Här säkerställs alltså att förrådet inte understiger 140 m<sup>3</sup>sk/ha i sista perioden (lätt att justera ifall man vill att restriktionen ska gälla i flera eller t.o.m. i samtliga perioder).
+
Här säkerställs alltså att förrådet inte understiger 140 m<sup>3</sup>sk/ha i sista perioden (lätt att justera ifall man vill att restriktionen ska gälla i flera perioder).
  
 
För variabeln (och restriktionen och slutligen målfunktionen) ''s'' blir det förstås lite knöligare. Man kan förmodligen göra på många olika sätt men här är några, mer eller mindre, pedagogiska exempel:
 
För variabeln (och restriktionen och slutligen målfunktionen) ''s'' blir det förstås lite knöligare. Man kan förmodligen göra på många olika sätt men här är några, mer eller mindre, pedagogiska exempel:

Revision as of 09:03, 22 April 2009