Inmatning av data i Ivent/sv

From Heureka Wiki
Jump to navigation Jump to search

Hård- och mjukvaruinstruktioner

Allmänt

Efter installation av Ivent på datasamlaren nås applikationen via "Start" > "Programs". De flesta funktioner hanteras via pekskärmen eller tangentbordet. Tangentbordsknappning är dock beroende av datasamlarens fabrikat o. modell och kommenteras därför ej mer här.

Ivent består av ett antal listor och formulär på olika nivåer, se figur 1 (motsv. tabeller återfinns under registreringar i datasamlaren). Listorna listar olika valbara alternativ. När man valt ett alternativ (t.ex. ett träd) erhålls tillhörande formulär. I formuläret sker sedan registrering och editering av alternativets variabler (för trädet t.ex. trädslag och diameter). Figur 2a o. b visar ett annat exempel, på en lista av provytor (i bestånd nr. 0 20) och tillhörande formulär (för yta nr. 2).

Figur 1. Struktur
Figur 2a
Figur 2b

Valen och registreringarna görs via "Grön bock-knapp" eller "Högerpil". Följdaktligen går man ur ett fomulär eller bakåt i strukturen med "Vänsterpil". Via "Open inventory" kommer man först till listan med analysområden, sedan databaser. Detta då ett och samma område till vissa delar kan vilja inventeras på ett visst sätt. Sådana specifika inställningar finns då i en särskild inventerings-databas. Exempelvis så kan man vid inventering av bestånd med höga naturvärden även vilja insamla uppgifter om vissa arters eventuella förekomster. Databasen iordningställs, och ev. nya variabler läggs till, i PlanStarts "Inventory design".