Difference between revisions of "Kom igång"

From Heureka Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 27: Line 27:
 
# Gör demonstrationsövningen [[PlanWise_Tutorial]].
 
# Gör demonstrationsövningen [[PlanWise_Tutorial]].
 
# För mer info se [[User's_guide_to_PlanWise | användarmanualen för PlanWise]].
 
# För mer info se [[User's_guide_to_PlanWise | användarmanualen för PlanWise]].
 +
 +
== Availability and Support ==
 +
{{:Availability_and_Support/sv}}

Revision as of 16:04, 1 July 2010

För att snabbt komma igång kan du följa stegen nedan.

Installera programmen

SQL Server

  1. Installera SQL Server Express.

Heureka

  1. Registrera dig för att få länken till nedladdningssidan för Heurekas programvaror.
  2. Installera PlanStart, StandWise, och PlanWise till att börja med. Installationsanvisningar finns för tillfället bara på engelska.

Installera databas med demonstrationsdata

  1. Starta PlanStart (finns under Startmenyn > Program > SLU) och använd verktyget Create Forest Database för att installera/skapa databasen.

Prova StandWise

  1. Starta StandWise (finns under Startmenyn > Program > SLU).
  2. Gör demonstrationsövningen StandWise_Tutorial_2.
  3. För mer info se användarmanualen för StandWise.

Om du vill kan du lägga till egna data för enstaka provytor eller bestånd, direkt i StandWise. Det gör du med funktionen "Register Tree Data" som finns under menyn Tools/Verktyg: Mata in data manuellt

Prova PlanWise

  1. Starta PlanWise (finns under Startmenyn > Program > SLU).
  2. Gör demonstrationsövningen PlanWise_Tutorial.
  3. För mer info se användarmanualen för PlanWise.

Availability and Support

Gratis tillgängligt
Programvarorna är gratis och kan hämtas, se Registrering och hämtning.
Förvaltning
Skogliga hållbarhetsanalyser på SLU ansvarar för förvaltningen av systemet.


Support
Det finns idag ingen garanterad tillgång till gratis personlig support. Användaren hänvisas i första hand till:
- Teknisk support:
Heurekasystemet är ett mycket komplext system och vi rekommenderar att ta någon av de kurser i Heureka som ges årligen. Våra resurser att ge support i användandet är begränsade och vi svarar på frågor i mån av tid.
Buggar och felaktigheter rapporteras till support.heureka@slu.se.
- Akademisk support
Akademisk support i form av analyskompetens inom forskningsprojekt kan vi bidra med. Det är en fördel om vi är inkluderade redan i ansökningsprocessen. Nya funktionaliteter kräver ofta extern finansiering och behöver planeras i god tid. Förfrågningar om akademisk support och samarbete riktas till support.heureka@slu.se.
För tidskrävande support tar vi betalt för arbetstid och/eller inkluderas som medförfattare eller biträdande handledare av t ex examensarbeten.
- Kommersiell support
Förfrågningar om kommersiell support riktas till support.heureka@slu.se. Den tid som överskrider en timmes arbetstid under loppet av en månad faktureras enligt timtaxa 1200 kr timmen exkl. moms.
Det finns möjlighet att diskutera och teckna tjänsteavtal, så kallade Service Level Agreements, där SHa garanterar en viss mängd support inom en viss tidsram, efter avrop. Kontakta programchefen för SHa för mer information.
Registrerade användare
Som registrerad användare får du nyhetsbrev om uppgraderingar etc.